Ett av de bästa fynden att leta efter på den svenska antikmarknaden är svensk keramik, mycket tack vare de fina keramikverkstäder och duktiga formgivare som klev fram runt 1900-talets mitt. Verkstäder som Gustavsberg, Uppsala Ekeby och Rörstrand bjöd in konstnärer och formgivare att vara med och utveckla deras produkter, och många av våra svenska kända namn inom keramiken föddes; såsom Lisa Larsson, Stig Lindeberg, Wilhelm K-G, Bengt Friberg, Gunnar Nylund, Anna Lisa Thomson och Carl Harry Stålhane. De var inte sällan målare och konstnärer och ett nytillskott i verkstäderna som tidigare hade arbetat mer efter tradition med klassiskt hantverk och form. I och med de nya konstnärliga ledarna så utvecklades, färg, form och estetik.

Den svenska keramiken har inte sällan en mycket vacker glasyr, och var och en av de olika keramikerna hade en förkärlek för olika typer av glasyrer, vilket nog kan sägas vara en konstform i sig. Det gedigna hantverksarbetet och de handglaserade föremålen ger varje unik kanna, kopp och skulptur en unik karaktär som ofta liknar en annan kopp, men inte är helt identisk. Hantverket kan variera från pjäs till pjäs, och keramik säljs ibland som första och andra sortering beroende på hantverkets kvalitet.

Svensk keramik är ofta signerad på undersidan, ibland är den handmålad av konstnären/formgivaren själv och då också signerad av denne, och ibland har den målats och signerats av en annan fabriksarbetare. Detta gör att priset på en och samma del i exempelvis en servis kan variera. Något som också påverkar priset är att glasyren är fin, och om det finns några skador eller lagningar. Hittar du en favoritkanna så kanske inte en liten lagning spelar någon större roll för dig – många kannor och koppar går att använda i många år trots sprickor och lagningar. Den skatt inom svensk keramik som finns i våra hem och antikaffärer är väl värd att upptäckas, användas och älskas med omsorg och fascination.